CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Kuala Lumpur International Airport (KLIA)

 
Walaupun lapangan terbang ni adalah sempena ibu negara Malaysia iaitu Kuala Lumpur, tapi lokasi lapangan terbang ni adalah di Daerah Sepang iaitu di Selangor, jadi lapangan terbang ni adalah salah satu tarikan yang ada di Selangor.^^

Sejarah KLIA
Klia ni dibina dengan kos sebanyak RM 8.5 Bilion(US$ 3.5 billion). Lapangan terbang ni berkebolehan mengatasi 35 milion penumpang dan 1.2 milion ton barangan kargo setahun. Lapangan terbang ni jugak dalam kedudukan yang ke 13 sebagai lapangan terbang paling sibuk di dunia oleh ‘International passenger traffic’ dan dalam carta yang ke tujuh lapangan terbang paling sibuk di Asia.  Kerumitan mengatasi 34,087,636 penumpang pada tahun 2010. Pada tahun 2008, Kuala Lumpur International Airport (KLIA) mengendalikan 667,495 metric ton kargo. Kenaikan dalam kargo membuatkan KLIA sebagai lapangan terbang tersibuk oleh trafik kargo pada carta yang ke 28 pada tahun 2009.
Lapangan terbang dikendalikan oleh ‘Malaysia Airports’ dan juga hab syarikat penerbangan ialah Malaysia Airlines, MASkargo, Air Asia, Air Asia X, dan operasi jet iaitu Firefly. Penubuhan rancangan KLIA bermula pada tahun 1990 apabila kerajaan memutuskan bahawa kewujudan Subang International Airport (sekarang dikenali sebagai Sultan Abdul Aziz Shah Airport) tidak dapat mengendalikan permintaan di masa depan. 


KLIA
Sekarang ni, lapangan terbang ni bagaikan tempat utama untuk pelancong2 luar negara bertandang di Malaysia. Kebanyakan artis2 luar negara yang datang ke Malaysia menggunakan Kuala Lumpur International Airport sebagai transit diorang ke sini dan antaranya seperti BigBang, Teen Top, FT Island, 4Minute dan sebagainya ketika acara Konsert Korean Musci Wave diadakan di Malaysia baru2 ni.


Selain daripada tu, terdapat LCCT(Low Cost Carrier Terminal) ada kat KLIA ni bagi penumpang yang inginkan penerbangan yang murah menggunakan syarikat penerbangan Air Asia walaupun pada mulanya LCCT ni digunakan untuk pengangkutan kargo bagi tujuan asal.

Main Terminal Building & Contact Pier


Terminal utama berada di antara dua landasan.  Area lantai terminal meliputi 336,00 meter persegi dan bangunannya mengandungi 39 bumbung unit persegi dimana membolehkan perkembangan masa depan bangunan tersebut.
Terdapat 216 kaunter masuk yang boleh didapati, direka untuk kegunaan semua ketibaan penumpang, berlepas ataupun dalam transit.  Pada 2 Februari 2007, lapangan terbang Malaysia memperkenalkan 12 kiosk yang membolehkan penumpang mendaftar masuk sendiri, merupakan syarikat penerbangan pertama yang menggunakan KLM.

‘The Contact Pier’ adalah terminal yang berbentuk segi empat tepat yang berhubung dengan bangunan terminal utama.  Berkhidmat sebagai terminal tempatan untuk Malaysia Airline (MAS).  Sesetengah syarikat penerbangan antarabangsa juga mengendalikannya juga.  Sebelum ni, menggunakan kos rendah untuk membawa penumpang. Di bahagian utara ‘pier’, hanya boleh menampung pesawat yang kecil.  Manakala sebaliknya di bahagian selatan ‘pier’ dimana ianya boleh menampung Boeing 737 dan juga Boeing 747 ataupun sama jenis.
Pintu di terminal utama bangunan berhubung dengan ‘pier’ mempunyai jenis huruf iaitu A & B untuk penerbangan tempatan manakala G & H untuk penerbangan antarabangsa.



KL City Air Terminal atau dikenali sebagai Kuala Lumpr City Air Terminal ataupun KL CAT di lokasi KL Sentral adalah lanjutan maya daripada KL international Airport dimana terdapat servis ‘city check-in’ disediakan. KL CAT ni dikenali oleh ‘International Air Transport Association’ dimana membawa IATA iaitu reka bentuk XKL. Sekarang ni cuma ada 4 syarikat penerbangan yang menyediakan servis ‘city check-in’ iaitu Cathay Pacific, Emirates Airline, Malaysia Airline dan Royal Brunei Airlines. Walaubagaimanapun, keadaan tersebut berubah kepada ‘10 SITA AirportConnect CUTE’.

Kesimpulan disini, korang boleh je pilih mane2 syarikat penerbangan yang korang suka untuk sampai ke destinasi korang mengikut kemampuan kewangan korang. ^^
 

credits : wikipedia 

0 comments:

Post a Comment